Webhallens expansion utomlands

14 June 2013

Elektronikkedjan Webhallen som både har fysiska och digitala butiker har under de senaste åren stått för en nordisk expansion. 2012 påbörjade man en storskalig expansion av sin verksamhet och etablerade sig i både Danmark och Finland. 2014 inledde man en satsning mot vår granne i väst, Norge. Planen var att man skulle satsa både på de fysiska butikerna och starta e-handel där. Erik Estberg, CFO på Webhallen säger följande:

 

– Vi har alltid betraktat våra fysiska lokaler som butiker och inte bara pick up-points. Butikerna lagerhåller stora delar av vårt sortiment vilket är viktigt, men förutom försäljning har de även ett marknadsföringsvärde. Det är extra viktigt när vi går in på nya marknader.

 

Trots att de tolv fysiska butikerna som Webhallen har gått bra räknade man med att det skulle vara försäljningen online som skulle driva mest intäkt. Till sin E-handel har man valt att använda sig av Vendre som e-handelsleverantör, ett företag som hjälper sina kunder att bedriva och optimera försäljning i sina digitala kanaler. Vendre har en mångårig erfarenhet av att hjälpa sina kunder med att starta e-handel. Du kan läsa mer hur man kan starta e-handel här. Arvid Winqvist på Webhallen kommenterar samarbetet med Vendre som följande:

 

–Vendre har kompetensen som krävs för att leverera avancerade lösningar och är lätta att samarbeta med och ger oss viktig feedback kring både teknisk lösning, design och affärsnytta.
 

Till logistiken för sin Norgesatsning valde Webhallen att använda sig av PostNord. Vilket gjorde att man hade samma logistikleverantör för de norska kunderna som man har till svenska kunderna. Erik Estberg säger följande om samarbetet med PostNord:


– Vi har mycket releaser av både spel och hårdvara och det är vitalt för Webhallen att dessa produkter kommer fram på rätt dag. Leveranssäkerheten är A och O och här är PostNord överlägsna. Därför är vi glada att ytterligare stärka vårt goda samarbete nu när vi fortsätter vår expansion i Norden.

Frågan som man ställer sig nu är var Webhallens segertåg kommer att gå mot nu. Efter den lyckade satsningen i Norden borde det vara ett rimligt antagande att man inom sinom tid även kommer att försöka bredda sin expansion på kontinenten? Eller är Netonnets misslyckande i Tyskland en satsning som fortfarande skrämmer svenska företag från att försöka etablera sig utomlands? Idag finns det dessutom specifika guider för hur man etablerar e-handel i länderna Belgien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Island, Italien, Kina, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Ryssland, Spanien, Storbritannien, Tyskland, USA och Vitryssland. Kommer Webhallen våga närma sig någon eller några av dessa länder inom kort?